Navigating the Evolving Landscape of the Automotive Industry

The automotive industry has undergone a turbulent phase characterized by disruptions in sales and delivery capacity, including challenges like supply chain shortages and reduction of governmental incentives in key markets. As the industry experiences significant transformation and various factors impact its development and consumer purchasing behavior, OEMs face substantial demands to effectively navigate these issues and secure long-term success.

Recovery from the pandemic
The global car sales rebounded in 2022, reaching 67.2 million units sold, and with an Electric Vehicle (EV) record, surpassing 10 million units, constituting 16% of total car sales. Even tough the future growth forecast is optimistic; the 2023 light vehicle production volumes are not projected to exceed the 2019 levels.

EV sales plummet with subsidy and tax credits cuts
Many countries have experienced a steep drop in EV sales due to the abrupt termination of subsidies and tax credits, but also supply chain issues and lack of charging infrastructures.

“Ensuring the continued growth requires not only subsidies but also accessible and affordable charging infrastructure.”

China, that was heavily reliant on government subsidies, have experienced a sharp decline after the removal and has recently decided for new EV subsidies that will run until 2027. However, ensuring the continued growth requires not only subsidies but also accessible and affordable charging infrastructure. Another noteworthy trend is the substantial price reductions by OEMs on their EVs, leading to price pressure on commodities and a growing emphasis on unique content and features to differentiate from competitors. For example, Tesla has changed their pricing models offering a massive discount and triggering a large volume of pre-orders.

Capture market share with autonomous drive
In addition to the EV trend, OEMs must advance in autonomous technology. The autonomous market is projected to grow at a CAGR of 54.6% from 2022 to 2030 driven by technology advancements, demand for connected cars, and government regulations. The journey towards full autonomy involves multiple steps, with a significant current interest in driver assistance solutions, and challenges to address includes infrastructure development and concerns about cybersecurity. To gain a competitive edge, leading players like Tesla, Audi, BMW, and Volvo are focusing on inorganic growth strategies such as collaboration, partnerships, and mergers and acquisitions.

Multimodal focus is needed to succeed
Going forward, focusing on electrification will be crucial for OEMs in order to secure a strong position in the evolving automotive industry. For instance, in Europe, electric car sales are expected to rise further with the implementation of stricter CO2 emission standards and incentives under the 'Fit for 55' package. Investing in autonomous driving is another important delivery area together with enabling real value adding content and features in the car. 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.