Co-opetition – Collaborate With Competitors to Get Ahead

Originating from game theory, co-opetition describes how competitors can cooperate to get ahead, or reach a common goal, by working together. Despite its benefits in the prevailing business climate, competitors are – as you might know – often hesitant to collaborate, and as a result, they miss out on favorable opportunities. 

Keep focus on core competencies
By collaborating and utilizing each other's strengths, companies can focus on their core competencies. As an example, when Ford exchanged their 10-speed transmission for GM's 9-speed transmissions, both parties were able to reap the rewards of each other's strengths while saving time and money in addition to freeing up resources to work on new strategic initiatives to gain a competitive advantage.

“Cooperation is an overall win-win, but splitting the gains is a zero-sum game”

One of the biggest obstacles to co-opetition is the fear of strengthening your competitors more than you're gaining yourself. Although greater value could be created by cooperating with your competitors, splitting the difference is a zero-sum game. Power imbalances, lack of trust, and uneven workload distribution can lead to one party gaining disproportionately more than the other.

 

Succeed with Co-opetition
Co-opetition can create positive-sum games by collaborating with competitors that have complementary strengths. Bringing different assets to the table increases the chance that the collaboration is beneficial for both parties. To succeed with the collaboration, its crucial that the right people with the right mindset are onboard to handle the duality of collaboration and competition. Furthermore, clear contracts and agreements are required for a fair split of the potential gains.

“Competitive renewal depends on building new process capabilities and winning new product and technology battles. Collaboration can be a low-cost strategy for doing both.”

Collaborating with a competitor may seem complicated and require substantial considerations, but it is necessary for businesses to remain competitive and gain advantages by focusing on their core strengths in the fast-changing business environment. By building new process capabilities or gaining new product and technology through collaboration, businesses can renew their competitive edge. Could your competitors help you get the more out of your business?

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.