Eliminate the Skill Gap for Value-Based Sales

A sales force which has the skills to identify and sell value is necessary to meet the challenges with value-based sales.

Increasing complexity

Everchanging needs characterize the challenges of today’s buying organizations. New needs and demands from customers create competence and capability gaps between the current and the needed sales organization. Complexity is increasing in business-to-business project sales and it requires new skills and tools. Project sales are no longer in any way homogeneous which can be met with traditional sales skills.

Time of skill transformation

During the last 50 years, the traditional sales has evolved in two dimensions based on buying complexity:

1. Excellent technical skills (transactional/automated sales)
2. Excellent cognitive skills (complex, value-based sales) Value-based sales are complex and requires a sales team with excellent cognitive skills.

Up-skilling and re-skilling

The trend in employee investments for up-skilling and re-skilling has been flat for the last decade. Lack of trainings to adapt the competences and capabilities in the sales organization makes the skill gap more evident. Organizations that have performed up- and re-skilling are closer to performing excellent value-based sales. While up-skilling and re-skilling is one part of adapting the sales force to new ways of working, it is still not enough. A recruitment plan for talents with necessary skills is essential to succeed with value-based sales in the future.

“More than 50% of all salespeople fail to
differentiate their offer from the competition”

Businesses that are successful within value-based selling recruit a sales team based on customer competence and the ability to understand what drives value for the customer organization. This is superior to traditional sales skills. Improving the hit-rate, profiting from up-sales opportunities and improving sales processes are three key areas for the company in reaching its desired state going forward.

Realizing the full potential

To realize full potential and reach desired profitability level, the company needs to reinforce the changes towards value-based sales whilst continuing to increase its sales and customer focus. Avoid the common pitfall by sticking to outdated sales processes and develop value-based selling for a competitive sales advantage.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.