OKR – An Effective Tool to Drive Goal Achievement

Developed by Intel’s CEO Andy Grove back in the 1970’s, the goal and management method Objectives and Key Results (OKR) has since become the de facto methodology for many tech giants like Google, Amazon and Spotify and is spreading like wildfire across successful startups. The method enables companies achieve their goals by focusing on what is most important – at any given time.

Qualitative Objectives & Quantitative Key Results
OKR is an abbreviation for Objectives & Key Results. The rationale behind OKR is to set truly aspirational and inspiring Objectives, and 3-5 supporting Key Results per objective to enable tracking of progress towards it. The OKR formula is simple in theory: “we will [Objective] as measured by [Key Results]”. For example, “we will reach a 100% growth rate within one year as measured by reaching an average monthly revenue of 200.000€, 10 new employees hired and one new physical store opened every two months”.

“OKR have helped lead us to 10x growth, many times over”
- Larry Page, co-founder of Google

Although not new and seemingly similar to other goal setting techniques (e.g. SMART), OKR has been proven as an effective tool to drive goal achievement with Google being a prominent advocate that has spurred adoption. Google implemented OKR already in 1999 with, at that time, just 40 employees and has since grown to 140 000 employees with OKR still in use companywide - demonstrating the sustainability of the method.

Creating alignment towards what matter
OKRs allow for transparency of corporate goals to encourage all employees to engage in the overall targets, and to see how their work brings value to all levels of the company. This is specifically valuable when organizations are growing rapidly or undergoing significant changes, where alignment throughout all departments and teams easily become challenging. Furthermore, incorporating OKR in the company culture allows for continuously setting new aspirational goals and high targets. Not reaching all Objectives should not be seen as mistake, rather the opposite.

“If you are achieving all of your goals, you’re not setting them aggressively enough”
- Lazlo Bock, co-founder & CEO of Humu

Yet so simple in its core, OKR has shown to bring value to multiple companies over the years. The implementation requires time, patience and an overall change in company culture, but for organizations that are ready to commit it has a real potential to make a difference.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.