Supply Chain Resilience in a Market Downturn

The robust growth since the last global recession in 2008/2009 has reached its climax. We are now forced to face a stark new reality as a recession ominously looms in the not-so-distant future. It is hard to deny that the last two years have been challenging from a supply chain perspective, many were caught off-guard and supply chain inefficiencies were mercilessly punished.

Some large organizations opted for the ostrich approach, sticking their heads in the sand of strong balance sheets. A sound method since we all knew (hoped) that the pandemic and political tensions would eventually ease. However, as demand dwindles, we must raise our heads from the sand, as we cannot trust strong balance sheets to protect us forever, as even a strong balance sheet eventually weakens. Here follows four strategies to ensure your supply chain can cope with an upcoming recession and downturn in demand:  

Postponement & delayed differentiation  
Adopting a pull manufacturing methodology does not only allow better regulation of upstream demand (i.e. reduce the buildup of raw material). It further enables consolidation of ingoing material. 

“Consolidation brings stability” 

Stock levels are driven by uncertainty. By attributing the same demand to a lower number of stock keeping units (SKU's), uncertainty is reduced as consolidation brings stability. Driving down both cycle & safety stock as a result. It also positively affects planning & forecasting complexity as the horizon shifts forward, reducing the parameters optimized upon. 

Simplify ingoing components  
During uncertain times simplicity is key, by 1) moving towards industry standard parts and 2) making these standard parts shared among your products, complexity in the supply chain can drastically be reduced. Sourcing new suppliers become significantly easier (a necessity as financial risk becomes more imminent), and as demand decreases excessive stock buildup becomes less likely (once again, consolidation brings stability). 

Lean procurement principles 
The latest in line of our trifecta of lean methodologies, (starting with delayed differentiation & industry standard parts) is a lean procurement approach. Both previously mentioned concepts resonate well with a pull-driven purchasing approach, with smaller and more frequent orders, effectively protecting against raw material buildup. A preferred alternative is naturally to adopt a Vendor Managed Inventory (VMI) approach, transferring the risk to suppliers. 



Hedging and risk management
 
Inflation is rampant, energy & raw material prices are fluctuating greatly.

“Proper risk management & hedging can enable consistent cashflow” 

The fortune tellers of the world bought long standing raw material & energy futures in early 2021. The less fortunate did not, financial risk & cashflow issues are truly on the agenda. Proper risk management & hedging can enable consistent cash flow (by maintaining consistency in expenses). As most of us are not fortune tellers we must closely track the market dynamics & development to know when to hedge and to be able to predict when cost pressure from suppliers will ease. To get insight and support in the raw material market dynamics join Triathlon’s & ISEA’s Raw Material Watch. For more information contact Rmw@Triathlon.se 

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.